Rozwój procesów i operacji zarówno w zakresie zakupu, jak i sprzedaży produktów i usług jest podstawowym elementem sukcesu naszej firmy.
Dlatego w procesie zarządzania relacjami z dystrybutorami produktów kosmetycznych konieczne jest pogłębianie wzajemnej wiedzy, aby poprawić koordynację i współpracę między nimi. Zwiększy to rentowność łańcucha dostaw i zmniejszy wykładnicze ryzyko związane z łańcuchem dostaw.
Wybór dobrego dystrybutora kosmetyków jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy. Proces selekcji musi być staranny, a my musimy być selektywni, ponieważ jest to czynnik strategiczny, który ma na celu ożywienie naszej działalności. W tym celu należy wykonać poniższe czynności:
KROKI |
OPIS |
Badanie wstępne |
Należy rozpocząć proces analizy, który pozwoli firmie poznać rynek, charakterystykę konkurencji, liczbę potencjalnych klientów oraz główne punkty sprzedaży produktu. |
Kontakt |
Znalezienie wiarygodnego i odpowiedniego dystrybutora produktów zgodnie z potrzebami firmy. W rzeczywistości wielu dystrybutorów produktów jest polecanych przez sieć kontaktów firmy. |
Wybór |
Konieczne jest skontaktowanie się z kilkoma dystrybutorami w celu przeanalizowania, który z nich jest najbardziej wiarygodny i najlepiej dostosowany do potrzeb użytkownika. Na początek należy poprosić o informacje o ich wypłacalności finansowej oraz o punktach sprzedaży (sklepy fizyczne, domy towarowe, sklepy internetowe itp.), w których można je umieścić. Z drugiej strony, musimy przeprowadzić własne poszukiwania , szukając informacji w Internecie lub kontaktując się z innymi podmiotami, które obecnie współpracują z danym dystrybutorem produktów. Znajomość ich klientów pozwala nam lepiej ocenić, czy jest to poszukiwany przez nas dystrybutor, ponieważ musimy sprawdzić, czy produkty, które sprzedają, stanowią uzupełnienie, a nie konkurencję dla naszych produktów kosmetycznych. |
Negocjacje |
Podczas negocjacji firma musi być otwarta na wiedzę dystrybutora na temat rynku. Należy wziąć pod uwagę sugestie dotyczące sposobu dotarcia do grupy docelowej, kształtu opakowania, a nawet ewentualne zmiany, jakie należy wprowadzić w produkcie, aby lepiej dostosować go do rynku. |
Osiąganie porozumień |
Kluczem do osiągnięcia porozumienia z dystrybutorem produktu jest zaoferowanie atrakcyjnej marży zysku, która będzie się zwiększać w zależności od wielkości sprzedaży. Dzięki temu dystrybutor będzie miał motywację do zwiększenia sprzedaży naszego kosmetyku. |
Działania uzupełniające |
Po podpisaniu umowy należy koniecznie skontaktować się z dystrybutorem, aby sprawdzić, czy wszystko przebiega prawidłowo. Konieczne jest także organizowanie spotkań i otrzymywanie comiesięcznych raportów na temat rozwoju sprzedaży. |
W trakcie negocjacji będziecie musieli uzgodnić warunki dystrybucji, zwłaszcza te kluczowe punkty, które będą stanowić podstawę relacji.
Są to aspekty, które należy wynegocjować i szczegółowo omówić z dystrybutorem produktów kosmetycznych:
ASPEKTY |
OPIS |
Cena |
Celem negocjacji z dystrybutorem jest uzyskanie jak najlepszej ceny i często dystrybutorowi trzeba przedstawić stałą cenę detaliczną ze stałą marżą dla dystrybutora. Jeśli przewidywana jest długoterminowa współpraca, zawsze można spróbować zaoferować premie ilościowe. |
Wyłączność |
W sektorze kosmetycznym, w zależności od dystrybutora produktu, często występuje prośba o wyłączną dystrybucję, tzn. dystrybutor podpisuje, że nie może współpracować z innymi markami w sektorze kosmetycznym. |
Warunki płatności |
Zgodnie z prawem maksymalny termin płatności wynosi 30 dni kalendarzowych, licząc od momentu rozpoczęcia dystrybucji produktów. Można jednak zawrzeć inne porozumienie, pod warunkiem, że nie przekroczy ono 60 dni kalendarzowych. |
Reklama |
Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, jest reklama. W branży kosmetycznej jest to kluczowy aspekt przyciągania klientów. Dlatego można wynegocjować, aby dystrybutor reklamował naszą markę kosmetyków na swojej stronie internetowej, w serwisach społecznościowych itp. W ten sposób produkt będzie bardziej widoczny wśród rzeczywistych i potencjalnych klientów. |
Nikt nie rodzi się ekspertem w sztuce negocjacji; ważne jest jednak, aby rozwijać tę umiejętność w celu uzyskania lepszych warunków dla swojej firmy.
Dlatego wiedza o tym, jak negocjować z dystrybutorem produktów kosmetycznych, ma fundamentalne znaczenie, a pierwszą rzeczą, którą musimy wziąć pod uwagę, są cele, jakie dystrybutor chce osiągnąć, aby przyciągnąć klienta.
Mając to na uwadze, poniżej przedstawiamy listę niektórych dystrybutorów kosmetyków. Lista ta nie jest wyczerpująca, ale będzie dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia poszukiwań i nawiązania ważnych kontaktów, które pozwolą Ci osiągnąć sukces w Twoim centrum urody.
Powiązane artykuły
1. wszystko o sprzęcie potrzebnym do estetyki.
2. Lista sprzętu kosmetycznego i najlepszych miejsc, w których można go nabyć.
3. co jest potrzebne, aby założyć własny salon kosmetyczny lub centrum urody?