Jeśli chodzi o salony kosmetyczne lub centra urody, klienci, którzy są nieobecni na swoich rezerwacjach bez wcześniejszego powiadomienia, stanowią stratę czasu, energii i pieniędzy. Często właściciele salonów wolą ignorować te nieodpowiedzialne zachowania, ponieważ uważają, że bardziej szkodliwa będzie utrata klientów niż zajęcie się problemem. Jednak brak struktury biznesowej, protokołów i granic ma o wiele bardziej szkodliwy wpływ niż zakończenie relacji ze złym klientem.
Jak więc poradzić sobie z tą sytuacją? W kolejnych akapitach podajemy kilka wskazówek, jak radzić sobie z nieobecnością klientów na umówionych wcześniej spotkaniach:
Pierwszym i najskuteczniejszym krokiem do uniknięcia anulowania rezerwacji jest stworzenie systemu, który wymaga od klientów dokonania częściowej lub pełnej płatności za pożądaną usługę w celu dokonania rezerwacji. Możesz pracować z tym systemem, gdy spotkania są zaplanowane osobiście lub online, ponieważ istnieje kilka zintegrowanych platform zarządzania, które pozwalają to zrobić. W ten sposób będziesz miał pewność, że spotkania zostaną całkowicie lub częściowo odwołane, co zmniejszy ryzyko i straty generowane przez klienta, który nie pojawi się w umówionym wcześniej terminie.
Ustalenie z jakim wyprzedzeniem można odwołać spotkanie jest niezbędne do zarządzania nieobecnościami. Podobnie należy wyjaśnić i podać do wiadomości konsekwencje niestawienia się - co może wiązać się z utratą opłaty za rezerwację lub karą pieniężną - a w skrajnych przypadkach osobom, które notorycznie się nie pojawiają, należy zakazać wstępu. Ale uważaj, aby te kryteria były jasne dla twojej klienteli, aby uniknąć konfliktów i zapewnić, że każdy dokonujący rezerwacji wie, jak traktowane są nieobecności.
Niektórzy ludzie przegapiają rezerwacje salonów, bo po prostu zapominają. Dobrą praktyką jest wysyłanie wiadomości przypominających. 48, 24 lub 12 godzin przed umówionym spotkaniem, wiadomość SMS lub Whatsapp pozwoli Twoim klientom na potwierdzenie lub zmianę terminu na miejscu. Niektóre specjalistyczne platformy - jak np. AgendaPro - oprócz możliwości zmiany terminu, pozwalają klientom na potwierdzenie online.
Jednym ze sposobów nagradzania klientów, którzy utrzymują swoje rezerwacje, jest dawanie im korzyści, takich jak zniżki lub dodatkowe usługi. Dzięki temu uświadomisz im, jak bardzo doceniasz ich lojalność i zachęcisz innych klientów do pójścia w ich ślady. Tak samo jak w przypadku konsekwencji braku rezerwacji, zachęty zachęcające do obecności powinny być znane wszystkim Twoim klientom. W ten sposób są pewni, że podejmą wysiłek, aby zachować zaplanowany czas i być może zostaną nagrodzeni.
Powszechną praktyką jest, że niektóre osoby tracą rezerwację saloniku, ponieważ przybywają zbyt późno, ale mimo to otrzymują usługę, nawet jeśli oznacza to wydłużenie dnia pracy i zaburzenie harmonogramu. Robienie tego może mieć straszne konsekwencje, ponieważ źle przyzwyczajasz do tego swoją klientelę, jak również powodujesz - w niektórych przypadkach - wydatek poprzez konieczność płacenia za dodatkowe godziny pracy. Dlatego należy bardzo jasno określić maksymalny czas oczekiwania dla klientów z rezerwacją, który nie powinien przekraczać 20 minut.
Jeśli zauważyłeś, że masz dużą liczbę no-shows lub last minute odwołania, te wskazówki są idealne dla Ciebie. Przejmij kontrolę nad swoim salonem i przekonaj się, jak szybko zobaczysz efekty.